۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

کاربرد کامپوزيت­هاي قابل بازيافت در خودرو­هاي هايپرکار

خودروها يکي از منابع آلاينده محيط زيست مي­باشند که چه در حين مصرف (توليد گازهاي گلخانه­اي) و چه پس از دورة عمر (قطعات غيرقابل بازيافت) باعث آلودگي محيط زيست مي­گردند. بر اين اساس سياست­هاي توسعه­اي کشورهاي پيشرفته به نحوي شکل گرفته که صنايع خودروسازي را در جهت توسعه و کاربرد کامپوزيت­هاي قابل بازيافت تشويق نمايد. مطلب زير به مسئله بازيافت قطعات خودروهاي هايپرکار مي­پردازد که از سايتwww.rmi.org/ انتخاب شده است.

از زمان توليد خودروهاي نسل جديد، طراحان خودروي شرکت هايپرکار فرصت آن را داشته­اند که خودرويي توليد کنند که تمامي اجزاء آن قابل بازيافت باشد. آنها توانسته­اند خودروي هايپرکار را از موادي قابل بازيافت وکاملاً تفكيك‌پذير بسازند. هر چه قدر تفکيک اجزاء مواد مشکل‌تر باشد همان قدر بازيافت يک خودرو مشکل‌تر است.
مواد کامپوزيتي پيشرفته­اي که براي کاربرد در اين وسايل نقليه پيشنهاد شده­اند، بسيار متفاوت از نمونه­هاي رايج است و در اين ميان، مسئله اصلي بازيافت مواد مي‌باشد و بازيافت آنها تاسيسات و امكانات جديدي را مي­طلبد.

وسايل نقليه هايپرکار دو مزيت عمده نسبت به خودروهاي رايج دارند:
مزيت اول: مواد کامپوزيتي به کاربرد شده در خودروهاي هايپرکار بسيار بادوام هستند، زنگ نمي­زنند، خوردگي ندارند، خش نمي­افتند و اين به خودرو اجازه مي­دهد که به روز بماند.
مزيت دوم: زماني که اتومبيل‌هاي هايپرکار نياز به بازيافت دارند، از لحاظ تجاري، امکان استفاده از فرآيندهاي جديدي نظير پيروليز و سولوولايز (Solvolysis) کاتاليزوري در شرايط کم دما وجود دارد. فرآيند پيروليز کم­دما، امکان فني بازيافت کامپوزيت‌هاي پيشرفته را مي­دهد. يافتن بازار مناسب براي مواد بازيافت شده، خود بحث ديگري است.
 در حالي که پيش­بيني آيندة اين بازارها مشکل است ولي روند کنوني، آينده خوبي را براي اين بازارها پيش­بيني مي­كند.
در هر حال، اگر تنها مواد شاسي و بدنة اتومبيل هايپرکار غيرقابل بازيافت باشد، وزن اين اجزاء بسيار کمتر از تجهيزات غيرقابل بازيافت خودروهاي رايج مي­باشد.

تحليل:
در قرن جديد محيط زيست يکی از مهمترين مباحثی است که کشورهای پيشرفته همگام با پيشرفت و توسعه به آن می­پردازند. اجلاس جهانی اخير نيز که با محوريت زمين و محيط زيست در آفريقای جنوبی با حضور سران کشورهای جهان برگزار شد، بر اهميت موضوع صحه می­گذارد.
در راستای حفظ محيط زيست قوانين و مقررات جديدی مطرح و تصويب می شوند که به يک مورد از آن­ها که توسط اتحاديه اروپا مقرر شده است اشاره مي‌شود:
  توليد کنندگان خودرو و مواد و دستگاه‌ها موظفند که :
1- اتومبيل‌هايی را طراحی و توليد نمايند که قابل بازيافت و دارای مواد برگشت پذير باشند.
2- مواد بازيافت شده را مجدداً در توليدات خود استفاده نمايند."
که هدف اين دستورالعمل آن است که تا سال 2006 نرخ برگشت‌پذيری اتومبيل­ها به 85 درصد و تا سال 2015 به 95 درصد برسد.
با توجه به موارد فوق و بحث کاهش وزن خودرو (جهت کاهش مصرف سوخت)، استفاده از کامپوزيت‌ها در خودروها منوط به قابليت بازيافت آنها می­گردد. حال با توجه به جهانی شدن بازارها، بهتر است که شرکت‌ها و صنايع توليدکننده قطعات خودرو در کشور ما نيز متوجه استانداردها و قوانين بين‌المللی باشند تا بتوانند در فرآيند جهانی حفظ محيط زيست و همچنين ورود به بازارهای بزرگتر موفق باشند 

 تهیه شده توسط نیما عموزاده گروه 9

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر